maandag 6 december 2010

Koffiekoekjes, maar dan anders!


Vorige week kwam ik dit recept tegen, dat weer was gebaseerd op een recept van Martha Stewart. Zo leuk, koekjes in de vorm van koffiebonen! Het zag er simpel uit en er zit koffie en chocolade in, dus zodra ik mijn voorraad ingrediënten weer had aangevuld ging ik aan de slag. Nu ik ze gemaakt heb vind ik ze een echte aanrader: ze zijn eenvoudig om te maken, hebben een originele vorm en het belangrijkste: ze smaken heerlijk! Starbucks in een koekje. De smaak is echt spectaculair. Alsof je een mokkaboontje eet, maar dan van koek. Ik ben niet eens een groot koffieliefhebber, maar samen met de chocolade is het ontzettend lekker.

Dat ze makkelijk zijn om te maken zal ik weer bewijzen met een uitgebreide how-to. Houd er wel rekening mee dat ze in totaal een uur of twee in de koelkast moeten. Het is nog beter om het deeg de avond van tevoren te maken. Wat nu volgt is trouwens een iets luiere versie van het recept van de link, met minder gezeef, minder vaat en minder tijd in de koelkast. Desalniettemin is het op deze manier prima gelukt!

Recept zandkoekjes in de vorm van koffiebonen
Ingrediënten (voor 42 koekjes)
350 gram boter (zacht)
1 cup poedersuiker
1 theelepel vanille aroma
1 eetlepel oplos-espresso-poeder
2 eetlepels gemalen espresso-bonen
3 cups bloem
3 eetlepels chocoladepoeder
3/4 theelepel zout
Bereiding
Stap 1
Snijd de boter in blokjes en doe deze met de poedersuiker in een kom. Mix tot een romig geheel.
Stap 2
Los al roerend het espresso-poeder op in twee theelepels kokend water. Voeg de opgeloste espresso samen met de gemalen espresso-bonen en het vanille aroma toe aan het botermengsel en mix tot je een glad geheel hebt.
Stap 3
Voeg het zout en het chocoladepoeder toe. Meng tot een geheel. Voeg vervolgens al mixend telkens één cup bloem tegelijk toe. Blijf mixen tot je een egaal gekleurd mengsel hebt.
Stap 4
Pak het deeg in in vershoudfolie (optioneel: maak er een koffieboon van om alvast in de stemming te komen), of bedek de kom met het deeg erin. Laat het minstens 2 uur in de koelkast staan. Dit is om ervoor te zorgen dat de koekjes straks hun vorm houden. Het beste is om het deeg gewoon een avondje in de koelkast te laten verblijven.
Stap 5
Verwarm de oven voor op 220 graden (dit is voor mijn combi-oventje, in een gewone oven is 180 of 200 graden denk ik beter). Breek telkens een brokje deeg ter grootte van ongeveer twee paaseitjes af en kneed dit tot een ovaal. Dit kun je doen door eerst een balletje te maken en deze in je handen rond te wrijven tot hij goed langwerpig is. Druk hem dan een beetje plat. Leg de ovaaltjes op ongeveer 2 cm afstand van elkaar op een bakplaat met bakpapier erop, want ze dijen nog uit tijdens het bakken. Van deze stap heb ik geen goede foto, maar je kunt het idee zien bij de volgende stap.

Stap 6
Trek een streep door het midden zodat ze op koffiebonen lijken. Ik heb dat gedaan met een Wilton gumpaste tool (nummer 3), maar je kan ook een mes of chop sticks (wel eerst even bloem opdoen) gebruiken. Trek er een redelijk diepe jaap in, maar houd hem dun. De eerste lading koekjes (gemaakt met de bredere nummer 2) viel namelijk zo uit:
Dat was niet helemaal de bedoeling (maar gelukkig smaakten ook de mislukkelingen uitstekend!). Wanneer ik dit recept nog een keer maak probeer ik de streep denk ik nog dunner en net wat minder diep (maximaal 5 mm) te maken, misschien dat een sateprikker daarvoor geschikt is.
In het originele recept wordt aangeraden ze nu nog even 20 minuten in de koelkast te zetten, maar ik had daar geen ruimte voor en ben dus direct doorgegaan naar stap 7.

Stap 7
Bakken maar! Je keuken heeft nog nooit zo heerlijk geroken... De koekjes zijn goed als ze hard aan de buitenkant beginnen te worden. Bij mij duurde dit ongeveer 25 minuten, maar dit varieert per oven. Laat ze even vijf minuten afkoelen voordat je ze van de bakplaat haalt.
En dan... genieten maar! Zo lekker. Wanneer je ze bewaart in een afgesloten doosje zijn ze een week houdbaar. Dat is echter een theoretische opmerking, volgens mij zijn ze dan allang op. Dit recept is dan ook zeker voor herhaling vatbaar. Volgende keer maak ik denk ik een mini-versie, met koekjes die half zo groot zijn.

Vanaf nu tot vlak voor de kerst zal er waarschijnlijk even niets meer op deze blog verschijnen, maar ik heb al allemaal plannen voor koekjes met royal icing voor de feestdagen en die zal ik tegen die tijd zeker laten zien!

4 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Ik heb deze koekjes net gemaakt als een afscheidscadeautje voor een vertrekkende huisgenoot en ze zijn echt heerlijk.
    Dankjewel!
    Je moet het deeg trouwens wel een beetje plat in vershoudfolie verpakken, want anders is het deeg weer heel hard als je het weer uit de koelkast haalt.

    Groetjes,

    Yasmin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je ze ook gemaakt hebt! Bedankt voor de tip, dat is bij mij dan per ongeluk goed gegaan omdat ik er zo'n flauwe 'koffieboon' van had gemaakt :).Ik denk dat plat erin doen ook beter is omdat je dan het hele deeg ongeveer in gelijke mate koelt (ipv dat het binnenste van je deegbal nog helemaal niet koud is).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tabitha Robbertsen17 februari 2011 om 21:16

    Wat een geweldige site/blog is dit!! Leuke ideetjes, en dan ook nog eens duidelijk en met humor uitgelegd, super! Je stond binnen 3 minuten lezen al bij mijn favorieten;)!
    Hier zijn maar 3 woorden passend: ga zo door!

    Lieve groetjes van een medebakster

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Tabitha, wat een leuke reactie, dankjewel! Ik vind het zelf ook hartstikke leuk om te doen, dan kan ik nog eens terugzien wat ik zoal heb gemaakt en hopelijk ook anderen inspireren om koekjes te maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...