woensdag 5 oktober 2011

De beste chocolate chip koekjes


Onlangs heb ik me aan dit recept gewaagd. De meer dan 3000 positieve recensies staan er niet voor niets: dit recept levert de lekkerste chocolate chip koekjes die ik ooit geproefd heb op! Toen de eerste koekjes uit de oven kwamen, was ik oprecht verbaasd over hoe lekker ze waren. Je hebt het een en ander aan ingrediënten nodig, maar dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard.

Ingrediënten
1 cup boter op kamertemperatuur (10 sec in de magnetron werkt ook)
1 cup suiker
1 cup bruine suiker
2 eieren
2 theelepels vanillearoma
1/2 theelepel zout
1 theelepel baking soda (= bakzout = natriumbicarbonaat) opgelost in twee theelepels warm water
3 cups bloem
2 cups chocolate chips (300 gram)

Bereiding
Dit kan haast niet eenvoudiger, je kan alles gewoon in één kom mengen! Verwarm eerst de oven voor op 175 graden Celsius (350 Fahrenheit). Doe dan de boter, witte en bruine suiker, eieren, vanillearoma, zout en baking soda in een kom.
Mix dit totdat het goed gemengd is.
Voeg dan de bloem toe en meng goed. Het deeg wordt eerst wat kruimelig, maar als je lang genoeg mengt wordt het uiteindelijk weer één geheel.
Voeg tot slot de chocolate chips toe.
Schep dan steeds een eetlepel beslag op een met bakpapier bedekte bakplaat. Ik heb ze daarna nog een beetje plat gemaakt.
Bak ze vervolgens 10 minuten op 175 graden. Ze zijn goed als de randjes bruin beginnen te worden.
Makkelijk he? Zoals je ziet lopen de koekjes nogal uit, dus leg de koekjes op voldoende afstand van elkaar! Deze hoeveelheid is goed voor ongeveer 40 grote koekjes. Ik heb ze neergezet tijdens een feestje voor mijn buren en het was een enorme hit. Sommige mensen vertelden schuldig dat ze er vijf of meer hadden gegeten! Binnen no time waren ze allemaal op.
Omdat de koekjes zo'n succes waren heb ik ze later in de week nog een keer gemaakt. Die keer heb ik de hoeveelheid gehalveerd en de koekjes wat kleiner en ronder gemaakt.
Het originele recept beviel me echter beter, er gaat weinig boven zo'n groot chocoladekoekje! Ik wil iedereen graag aanmoedigen dit recept gewoon een keer te proberen, het is heel eenvoudig en je staat versteld over wat voor iets lekkers er uit je oven komt!


8 opmerkingen:

  1. Hoi Stephanie,
    Al een poosje volg ik dit ontzettend leuke en informatieve blog! Ik heb alleen een vraagje over de aanwijzingen in dit recept: klopt het dat je bedoelt dat je de oven moet voorverwarmen op 350 graden Fahrenheit? Hier in NL komt dat overeen met 175 Celsius...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, hihi, laat maar, ik lees net het recept in de link, problem solved!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, bedankt voor het opmerken! Ik zal het aanpassen naar Celsius. Blijkbaar begin ik te wennen hier in Vancouver :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt erg goed. Als je weer terug bent, houd ik me aanbevolen :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Dat hangt er vanaf wat je er in doet. Ik weet het helaas niet, omdat ik dus altijd die cups gebruik. Die kun je bijvoorbeeld bij de Hema halen. Van de boter weet ik het wel uit mijn hoofd, dat is 225 gram per cup. Voor de andere ingrediënten kun je het beste even googlen!

      Verwijderen
  6. Waar koop je die baking soda die op de foto staat ?
    Of waar kun je baking soda kopen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die baking soda komt uit Canada. Ik heb nog nooit baksoda in Nederland gekocht, maar heb me laten vertellen dat het vaak te vinden is bij toko's en natuurvoedingswinkels. Ik heb het ook bij De Leukste Taartenshop gezien, daar heet het Bakzout (merk Funcakes). Verkrijgbaar via www.deleukstetaartenshop.nl en waarschijnlijk ook in hun fysieke filialen.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...