vrijdag 4 november 2011

Halloweenkoekjes


Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik wilde toch nog even mijn Halloweenkoekjes laten zien. Dit is de eerste keer dat ik suikerkoekjes versierd met royal icing heb gemaakt sinds ik hier ben en ik vond het heerlijk! Helaas had ik niet al te veel tijd, dus ik heb het simpel gehouden. Wel heb ik een ander recept voor royal icing geprobeerd, met meringue poeder, waarover verderop meer!

Zoals altijd heb ik suikerkoekjes gemaakt, met mijn gebruikelijke recept. Vreemd genoeg voelde het deeg echter heel erg anders aan. Superbrokkelig en het scheurde makkelijk. Het werd ook keihard in de koelkast. Ik vermoed dat de cups hier wat groter zijn, maar dan nog is het verschil wel erg groot. Er was haast niet met dit deeg te werken!
Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb dit nog nooit gehad. Hoe dan ook, uiteindelijk heb ik een bakplaat vol gekregen.
Ik had ook een superschattig setje van Wilton in heksenthema, maar daar ben ik maar niet meer aan begonnen. Die bewaar ik tot volgend jaar!
Wat wel enorm fijn is, is dat ik hier een echte oven heb. De koekjes waren dus na 8 minuten al klaar, in plaats van de 16 minuten die mijn combi-magnetron nodig heeft! Bovendien past er veel meer in. Mijn volgende keuken kan niet zonder zo'n oven. En een lichtroze KitchenAid.

Tijdens het bakken ben ik aan de royal icing begonnen. Ik heb geen eiwitpoeder meegenomen, maar in de plaats meringue poeder gekocht. Omdat ik hier geen metalen mengkom heb, heb ik de boel maar in mijn spaghettipan gemengd. Het recept is als volgt:

- 4 cups poedersuiker (ongeveer 450 gram?)
- 3 eetlepels meringue poeder
- water (richtlijnen hiervoor zijn moeilijk)

Doe dit alles in je spaghettipan en mengen maar! Ik meng het liefst met een garde, maar die heb ik hier niet. Met een gewone lepel lukt het echter ook prima. Dat meringue poeder bevalt me wel. Het is lichtgeel en ruikt zoetig. Het heeft een fijnere structuur dan eiwitpoeder.
Ik heb gemengd tot medium dikte.
Daarna ben ik aan het kleuren geslagen. Bij Halloween hoort zwart, maar zwart is lastig om te mengen. Thuis heb ik extra geconcentreerd zwart van Sugarflair, een echte aanrader. Hier heb ik helaas alleen Wilton. Ik ben dol op de Wiltonkleurtjes, maar niet voor rood en zwart. Omdat zwart typisch zo'n kleur is die dieper wordt als je het even laat staan, is het bij het gebruik van Wilton zwart extra belangrijk om de royal icing van tevoren te kleuren. Om niet teveel kleurstof nodig te hebben, heb ik de icing eerst gekleurd met cacaopoeder.
Dek de icing na het kleuren af met vershoudfolie en laat het een nachtje staan.
En hoe beviel dit recept? Eigenlijk erg goed! Het grootste pluspunt is dat ik het idee heb dat met dit recept, kleuren veel minder snel in elkaar overlopen. Ik heb minder lang gewacht tussen de laagjes dan normaal, maar zelfs een paar dagen later zaten alle kleuren nog keurig op zijn plaats! Ik moet het nog een paar keer proberen om het zeker te weten, maar als dit inderdaad het geval is, stop ik met het recept op basis van eiwitpoeder. Het bloeden van de kleuren is namelijk een van de grootste problemen die ik heb met royal icing, dus als meringue poeder dat oplost zou dat fantastisch zijn! Verder voelde de royal icing ook wat voller of romiger voor me aan.

Het daadwerkelijke versieren van deze koekjes kan haast niet simpeler en sneller. Spuit eerst lijntjes met tip nummer 2, met medium dikte royal icing.
Verdun de icing dan tot dunne consistentie en gebruik tip 3, 4 of 5 (ik heb tip 4 gebruikt) om de koekjes te vullen. Dat hoeft niet heel precies.
De icing loopt vanzelf een beetje de hoekjes in en voor de rest kun je een satéprikker gebruiken. Zorg dat je ook even met het koekje schudt, zodat eventuele luchtbelletjes naar boven komen. Prik die dan door.
Omdat ik ongeduldig was, heb ik de tip van de Biscuiteers gebruikt en de koekjes 20 minuten op lage temperatuur in de oven gedaan. Dit helpt om de bovenlaag hard te laten worden. Kijk wel uit, als je een dikke laag op je koekjes hebt is de royal icing nog niet helemaal hard. Druk er dus niet op, want dan breek je het gladde oppervlak!

Ik ben begonnen met de ogen. Ik heb wat paarse royal icing in een spuitzak zonder spuitmondje gedaan en daar een puntje afgeknipt. Het wordt netter als je een spuitmondje, bijvoorbeeld nummer 3, gebruikt, maar ik wilde mezelf wat vaat besparen.
Dit is ook medium dikte. Teken een cirkeltje op de cirkel.
Deze zijn weer even de oven in geweest terwijl ik de details tekende op de rest. Ik heb twee spinnenwebkoekjes gemaakt voor de buren die telkens spinnen voor me komen vangen. Dit heb ik een beetje uit de losse pols gedaan met tip 2. Met PME 1,5 is het resultaat denk ik mooier, maar ik vind tip 2 wel zo makkelijk in het gebruik.
Verder hebben de spookjes gezichten gekregen en de ogen heb ik afgemaakt met een pupil.
Een setje op een bordje:
Ondanks het simpele ontwerpje, vind ik ze toch geslaagd. De ingewikkelde patroontjes komen volgend jaar wel weer!

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige koekjes zeg, en ook prima tips erbij, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zien er echt super leuk uit! Nice work!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...