dinsdag 20 maart 2012

Pi dag en recept Swiss Meringue Botercrème


Vorige week woensdag, op 14 maart (3/14 in Amerikaanse notatie) was het weer pi dag! Vorig jaar heb ik hiervoor nerdy koekjes gemaakt, maar dit jaar heb ik het wat uitgebreider en stijlvoller aangepakt. Om deze dag te vieren heb ik een heuse "pi tea", ook bekend als "high pi", georganiseerd. Daarvoor heb ik meteen wat nieuwe recepten en technieken geprobeerd, dus hopelijk is er in dit verhaal ook iets leuks te vinden voor degenen die iets minder dol zijn op pi!

Allereerst de pi'tjes van chocolade die ik al in de sneak preview liet zien. Helaas waren de chocolaatjes licht wit uitgeslagen, dus ik heb een tweede poging gedaan. Hiervoor heb ik de chocolade eerst getemperd. Dit kan op heel veel manieren, maar de methode die ik nu heb gevolgd viel me erg mee. Eerst heb ik tweederde van de chocolade al roerend au bain marie boven warm water gesmolten.
Toen dat gesmolten was, heb ik de kom van het vuur gehaald en de rest van de chocolade erbij gedaan. Dan roeren tot alles gesmolten is. De chocolade koelt dan wat af. De pi'tjes die ik met deze chocolade heb gespoten, zijn inderdaad niet wit uitgeslagen! Wel ben je iets langer bezig met het smelten dan wanneer je dat in de magnetron doet. De pi'tjes heb ik gespoten zoals uitgelegd in de sneak preview, alleen nu met spuitmondje 2. Een aantal heb ik direct na het spuiten nog wat versierd.
Deze chocolade pi'tjes heb ik voor vanalles gebruikt. De meeste heb ik los op een schaaltje gelegd:
Een aantal heb ik echter gebruikt om de gewone Hema-taart in pi-sfeer te brengen:
Het voelde een beetje lomp om de chocolaatjes zo in de mokka te duwen, maar anders viel deze taart zo uit de toon bij de rest! Verder heb ik de pi'tjes gebruikt als toppers voor de cupcakes:
De cupcakes zijn gemaakt met de mix van Jamin. Ik vind die toch wat minder lekker dan die van Funcakes, hij was wat droger. De toeven zijn gespoten met Wilton 1M en zijn gemaakt van Swiss Meringue Botercrème (SMB). SMB stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar omdat het toch wat bewerkelijker is dan 1-1 botercrème, heb ik me er nooit aan gewaagd. Dit was een mooie gelegenheid om het toch eens te proberen. Een groot voordeel van SMB ten opzichte van normale botercrème is de smaak, het smaakt minder als een hap boter. Tijdens het bereiden ging vanalles mis, maar uiteindelijk is het toch allemaal goed gekomen en voortaan wil ik geen andere botercrème meer! Veel lekkerder dan normale. Het recept deel ik natuurlijk graag met jullie, ik heb een combinatie van recepten op verschillende sites gebruikt. Je leest vaak over 1-2-3 botercrème, wat staat voor de verhoudingen eiwit - suiker - boter, maar ik vind dat wat erg veel boter, dus ik heb wat andere verhoudingen gebruikt.

Recept Swiss Meringue Botercrème (SMB)
Voor 24 cupcakes (grote toef)
5 grote eiwitten
2 pakjes roomboter (500 gram in totaal)
2 cups suiker (400 gram)
aroma (naar smaak, ik heb ongeveer twee theelepels vanille-aroma toegevoegd)
snufje zout

Scheid de eieren en doe de eiwitten in een kom. Doe er een snufje zout bij en roer de eiwitten los. Als je een standmixer met hittebestendige kom hebt, doe de eiwitten daar dan in. Verwarm de eiwitten au bain marie terwijl je roert met een garde en voeg geleidelijk de suiker toe. Met deze stap dood je eventueel aanwezige schadelijke bacteriën in de eieren, zodat je de SMB veilig aan anderen kan voorzetten. Hiertoe moeten de eieren minstens tot 60 graden verhit worden. Als je geen thermometer hebt, kun je ook het volgende trucje gebruiken: wrijf, nadat alle suiker is toegevoegd, een beetje van het mengsel tussen twee vingers. De boel is genoeg verhit als je helemaal niks (echt niks!) meer voelt van de suiker. Het ziet er dan zo uit.
Maak niet dezelfde fout als ik: ik begon niet meteen met roeren en zette de kom met eiwitten (zonder enige suiker erin) direct boven een pan kokend water. Twee seconden later begon mijn SMB-in-wording verdacht te lijken op een omelet... Paniek! Ik heb snel de suiker erbij geplempt en ben als de malle gaan roeren en uiteindelijk is het helemaal goedgekomen, maar het is verstandiger om niet op te hoge temperatuur te beginnen, wel direct te roeren en ook al meteen wat suiker toe te voegen. Anders blijft het tot het einde spannend of de witte omelet-vlokken uit je SMB zullen verdwijnen...

Als alle suiker gesmolten is, haal je de kom van het vuur en is het tijd om eens flink te mixen. Je moet mixen tot het he-le-maal is afgekoeld en dat duurt al gauw tien minuten. Dit recept is dus geen pretje als je alleen een handmixer hebt. Tijdens het mixen verandert het mengsel van structuur en ontstaat er een echte meringue. Het mengsel is wit en vormt mooie pieken.
Snijd tijdens het mixen alvast de roomboter in blokjes.
Test of het mengsel echt afgekoeld is, anders smelt de boter meteen wanneer je die toevoegt en loop je het risico dat de SMB mislukt. Wanneer het mengsel koel is, zet je je mixer op een lage stand en voeg je de blokjes boter één voor één (je hebt wat geduld nodig) toe. Blijf geduldig mixen tot het een glad mengsel is. Op dat moment kun je een smaakstofje en kleurstof toevoegen.
En dan is het af! Swiss Meringue Botercrème kan in een luchtdichte doos zo'n drie maanden bewaard worden in de vriezer.

Ik raad SMB in elk geval van harte aan, het smaakt lekker en is luchtig om te spuiten!

Update: voor een lactosevrije versie kun je hier terecht!

Verder heb ik wat suikerkoekjes gemaakt, zoals wel vaker. Voor de ronde koekjes heb ik een gekartelde ronde uitsteker gebruikt. Van mijn broer heb ik laatst een hele set van Staedter gekregen en ik ben er helemaal weg van! De uitstekers zijn van mooie kwaliteit, ik heb alle maten die ik nodig heb en ik vind de kartelrandjes erg leuk. Dus deze koekjes moesten er ook meteen aan geloven! Om in thema te blijven heb ik '3.14' uitgestoken met kleine fondant-uitstekers van Wilton en spuitmondje 6.
Omdat er zo'n groot deel uit het midden van het koekje weg is gehaald, is het heel transporteren naar de bakplaat moeilijk. Ik heb een speciale spatel om koekjes mee op te pakken, maar zelfs daarmee was het lastig. De oplossing is gelukkig simpel: steek eerst alleen het rondje uit, vervoer dat naar de bakplaat, en steek pas op de bakplaat de cijfers uit. Het eindresultaat:
Ook mochten de pi-vormige koekjes natuurlijk niet ontbreken! Deze uitsteker kan ik maar één keer per jaar gebruiken, dus die gelegenheid laat ik niet aan me voorbijgaan. Ik had geen tijd om ze met royal icing te versieren, maar heb ze nog wel van een simpele chocoladedecoratie voorzien. Ik heb ze versierd toen ik net de chocolade pi'tjes aan het spuiten was en ben er even snel met een spuitzak met Wilton 2 overheen gegaan.
Eenvoudig, maar het maakt de koekjes net wat feestelijker.
Tot slot heb ik brownies gebakken (gewoon van dr. Oetker, beter goed gejat dan slecht verzonnen!). Die wilde ik ook van een pi voorzien. Mijn kerstcupcakes brachten me op een idee. Helaas bestaan er (nog) geen speciale stencils voor pi-dag, maar een stukje karton en een hobbymesje boden uitkomst.
Leg het stencil op een brownie, doe wat poedersuiker in een zeefje, even schudden boven het stencil, en klaar!
Ik heb dus een ochtend lekker gebakken! Mijn nieuwe combimagnetron doet het supergoed, ik heb nog nooit meegemaakt dat het ook echt zo lang duurde om iets te bakken als op de verpakking aangegeven staat. Koekjes bak ik nu in tien minuten in plaats van zeventien, brownies in de voorgeschreven veertig in plaats van meer dan een uur. Ik ben er heel erg blij mee. Ter afsluiting nog een foto van alles bij elkaar, voordat de feestvierders aanvielen. Let vooral niet op de appelkruimtaart links in de hoek, die ik last minute met een slagroom-pi heb versierd.
Is hiermee de eerste 'sweet table' (de nieuwste rage, zo lijkt het) in nerd-thema een feit?

7 opmerkingen:

  1. Hoi Stéphanie, je recept voor SMB ziet er goed uit. Heb je ook ervaring met de ene dag maken en pas een dag later spuiten? Groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna! Ik heb het niet geprobeerd, maar ik heb wel gelezen dat je het prima een dagje in de koelkast kan laten staan en dan de volgende dag gebruiken. Mix het dan wel nog even zodat het weer luchtig is!

      Verwijderen
    2. Hoi Stéphanie, ik heb de BSM niet in de koelkast, maar in de garage bewaard. Dat is iets minder koud. Daarna op kamertemperatuur laten komen. Toen was het goed verwerkbaar. Omdat de helft van ons gezin lactose intolerant is heb ik geen roomboter gebruikt. Mag ik jouw recept, aangepast, op m'n blog zetten? Er komt dan een link naar jouw recept.

      Verwijderen
    3. Leuk juist! Als je het leuk vindt, kan ik ook een linkje terug plaatsen naar jouw lactosevrije recept. Ik ben er zelf in elk geval in geïnteresseerd, want mijn zusje is lactose intolerant, dan kan zij ook eens wat eten zonder tablet erbij!

      Verwijderen
  2. Dan ga ik binnenkort een berichtje maken. Een 'teruglinkje' vind ik een goed idee. Je zus moet zeker eens op mijn blog shoppen. De recepten daar zijn in principe allemaal lactosevrij. Als dat niet zo is zet ik het er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag Stéphanie,

    heb een vraagje, hoe bewaar je cupcakes met SMB, SMB wordt heel hard in de frigo heb het zelf ondervonden en de overschot was ook heel hard kon er echt niets mee doen!
    kan ik de SMB ook gewoon buiten de frigo bewaren of kan het slecht worden? wil het namelijk gebruiken voor een taart te vullen. groetjes Fati

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Fati, helaas ben ik geen SMB expert en heb ik nog weinig ervaring met bewaren. Je kan het echter niet heel lang buiten de koelkast bewaren (wel als je het binnen een paar uur verwerkt). Heb je nadat je de SMB in de koelkast had gedaan, deze weer op kamertemperatuur laten komen? Ik heb zelf mijn cupcakes ook in de koelkast gezet en een half uurtje voor het serveren er weer uitgehaald, de SMB was toen in elk geval niet hard! Als je een losse portie SMB in de koelkast bewaart, doe dat dan in een luchtdicht doosje en laat het voor gebruik op kamertemperatuur komen en klop het nog even luchtig met de mixer. Hopelijk helpt dat!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...