dinsdag 20 november 2012

Chocolate chip cookies


Onlangs heb ik het recept van Nestlé voor chocolate chip cookies uitgeprobeerd en ik vond het erg geslaagd! Het recept lijkt erg op een ander recept dat ik vorig jaar had geprobeerd, maar deze koekjes zijn wat dunner en minder zacht. Ze zijn doodeenvoudig om te maken, maar je hebt wel redelijk wat ingrediënten nodig.

Ingrediënten (voor een enorme hoeveelheid)
2+1/4 cup bloem (ongeveer 270 gram)
1 theelepel baksoda
1 theelepel zout
1 cup boter (ongeveer 225 gram), zacht
3/4 cup gewone suiker (ongeveer 150 gram)
3/4 cup basterdsuiker (ongeveer 160 gram)
1 theelepel vanille-extract
2 grote eieren
2 cups chocolate chips (ongeveer 350 gram)

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden. Mix eerst de boter, vanille-extract, witte en bruine suiker tot het een romige massa is.
 Voeg dan één voor één de eieren toe. Het resultaat is een donker, plakkerig beslag.
Voeg dan de baksoda en het zout toe en voeg langzaam de bloem toe. Het deeg krijgt dan de lichtbruine kleur die we gewend zijn van Cookie Dough ijs. Zet dan de mixer uit en voeg de chocolate chips toe.
Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar: er kunnen ook best wat minder chocolate chips in. Met ongeveer tweederde waren de koekjes denk ik ook nog heel lekker geweest. Hoeveel je er ook toevoegt, mengen kun je het best met een (houten) lepel doen, totdat je iets hebt waar onze vrienden Ben en Jerry trots op zouden zijn:
Schep daarna bolletjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze ongeveer 10 minuten. Voor de eerste lading had ik een ijsschep gebruikt.
Dit werden echter wel erg grote koekjes. Niet dat daar iets mis mee is. 
De volgende lading heb ik een theelepel gebruikt.
Het resultaat:
Dit vind ik een wat handzamer formaat. Hier kun je er zonder problemen twee van opeten. Of drie. Of allemaal. Let wel op: ze komen erg zacht uit de oven. Ik had de mijne dus op wat koelrekken gelegd.
Niet te lang laten koelen, warm zijn ze extra lekker! Dit recept levert echt enorm veel koekjes op. Na drie ladingen had ik ongeveer de helft van het deeg gebruikt. De andere helft heb ik in de koelkast gelegd en een week later omgetoverd tot koekjes. Volgens het originele recept kan je het deeg zelfs invriezen, maximaal acht weken.

2 opmerkingen:

  1. ik vind je blog super leuk! maar waar kun je chocolate chips kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Chocolate chips kun je op steeds meer plaatsen krijgen. Die van Funcakes zijn beschikbaar in de meeste webshops en misschien ook bij de Pipoos of Jamin. In Amerikaanse/Engelse/Australische winkels hebben ze ze ook vaak (bijvoorbeeld bij Tuckerbox). En laatst heb ik ze ook gevonden bij de bakspullen in de Jumbo!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...