zaterdag 23 februari 2013

Roosvormige appeltaartjes


Een tijdje terug kwam ik deze appeltaart tegen en ik vond het idee zo leuk, dat ik het ook moest proberen. Daarom heb ik een mini-versie gemaakt. Ze zijn verrassend eenvoudig om te maken, maar wel wat tijdrovender dan gewone appeltaartjes.

Ik heb Elstar-appels gebruikt en in de winkel er vooral op gelet dat ze goed rood waren. Dat zorgt er namelijk voor dat het rooseffect duidelijker zichtbaar is. Verder heb je een scherp mes nodig, een groentesnijder waar je heel dun mee kan snijden (die op de foto is voor ongeveer drie euro te koop bij de V&D) en vormpjes voor mini-taartjes. Je kan ze ook in een cupcakeblik maken, maar bij mij waren ze daar toch wat in vervormd (zie de foto verderop).

Het werkt het makkelijkst als je de appel in stukken met rechte randen snijdt. Je kan dus beter geen appelboor gebruiken, maar liever een methode als in dit filmpje.
Vervolgens snijd je er flinterdunne partjes van met een groentesnijder. Ik denk niet dat het lukt om dit gewoon met een mes te doen, omdat de plakjes echt heel dun moeten zijn om gebogen te kunnen worden. Kijk bij deze stap goed uit voor je vingers!
Breng de partjes daarna op smaak met citroensap, suiker en kaneel. Tijdens mijn eerste poging heb ik dat wat onhandig aangepakt. Ik had de schijfjes namelijk in een kom gedaan, en ze vervolgens met het sap, suiker en kaneel gemengd. Zie hier het effect. Voor:
Na:
Meer dan de helft van de schijfjes was kapotgebroken. Zonde! Omdat de partjes zo kwetsbaar zijn, kun je ze beter naast elkaar neerleggen op bakpapier en er vervolgens de ingrediënten overheen strooien:
Doe dan het deeg in de vormpjes. De eerste keer heb ik bladerdeeg gebruikt en dat ging wel, maar was wat stug met eten. De tweede keer heb ik het deeg gemaakt met de appeltaartmix van de Albert Heijn en dat was heerlijk! Maak dus dat deeg, doe het in de vormpjes, en bestrijk het met wat eigeel.
Gele room gaat hier goed mee samen en maakt het wat makkelijker om de roos in elkaar te zetten. Ik heb gewoon de gele room uit het pakje van Dr. Oetker gemaakt.
Begin dan met de constructie van de roos. Het eerste deel is het lastigst. Zoek een dun schijfje uit en buig dat voorzichtig om. Doe dat rustig, als je het te snel doet heb je kans dat het schijfje breekt. Als het echt niet wil meegeven, kun je het heel even in de magnetron doen. Je hoeft dat eerste 'blaadje' niet per se heel strak dicht te buigen, je kan er namelijk eventueel later nog een extra blaadje in frommelen.
Vouw vervolgens steeds schijfjes om dat eerste 'blaadje' heen. Het is even tricky met vasthouden, maar probeer zoveel mogelijk van de roos al op te bouwen in je hand. Als het te lastig wordt met vasthouden, zet je het roosje voorzichtig in de gele room.
Vervolgens plaats je er zoveel mogelijk schijfjes omheen, totdat je een mooie volle roos hebt.
Bij mijn eerdere experimenten met bladerdeeg (in een cupcakeblik en in een klein taartvormpje) zag dat er zo uit:
Bak ze vervolgens in een minuut of twintig in de oven. Van het taartje in het cupcakeblik had ik al kunnen zien aankomen dat het niet zo mooi ging worden:
De roos is er nog amper in te herkennen. Met de variant met bladerdeeg in het kleine taartvormpje ging het beter:
Helaas was het bladerdeeg wat stug om te eten. De winnaar op afstand was de versie met gewoon appeltaartdeeg.
Heerlijk! De volgende keer zou ik wel net iets minder deeg in het vormpje doen, voor een mooier effect. Extra aanrader: serveer met een bolletje kaneelijs en slagroom. Goddelijk! Al met al een leuke variatie op een bekend gebakje, ik houd deze zeker in mijn toetjesassortiment!

9 opmerkingen:

  1. Ik ben sinds kort volger van je blog, wat een leuke dingen staan er op. De appelroosjes ga ik zeker zelf een keer proberen te maken.

    Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo mooi, hier leer ik echt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi
    Wat een superleuk idee, je blog ziet er trouwens superleuk uit, kom je ook een sbij mijn blog langs????. Dit taartje ga ik zeker ook eens uitproberen, handig dat je alles zo stap voor stap uitlegt, heeeel leerzaam.
    Groetjes Esmé van taarten van esme. (met dit blog ben ik een paar weekjes geleden begonnen, een beginneling op blog gebied, mar al doende zullen we leren....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Esmé, leuke blog heb je! Vooral die uiltjestaart vind ik erg mooi geworden!

      Verwijderen
  4. Gaaf! Ik volg je blog nu ook via Bloglovin, blijf ik op de hoogte van je heerlijke recepten! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super leuk! ik ga ze maken als bedankje voor mijn zoontjes verjaardag! hoelang zet jij ze in de oven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee! Ik doe ze een minuutje of twintig in de oven - je kan zien of ze klaar zijn door naar het deeg te kijken. Als dat lichtbruin verkleurd is, kun je ze uit de oven halen.

      Verwijderen
  6. Wat een superleuk idee is dit!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...